Friday, January 15, 2010
Thursday, February 26, 2009
Last week we had some good news from Malaysia..
Mamanah (no, namanye bukan nah short of Rosnah or whatever, tp ni panggilan budak2 ni kat mak ngah diaorg-mama ngah tp disebabkan kepeletan Yaya masa kecik jadi lekatla smpi skrg mamanah). So back to the story, mamanah msg ammi last week, mengatakan akish ( nama manja my niece, her full name is Fatin Dayana Balqis, mmg pjg nama dia ni, akish for short, tp if ikut pelat akish yg pelat hurug k, jadinye atish la pulak..) "Atish akan jadi gayung la ammi, I'Allah in October"..haaa? ulang balik? gayung, rupenye atish maksudkan jadi kak yong daa...yela kan atish pelat..
Gambar di atas gambar atish & adik berposing on the last day of our holiday ,masa tu family retreat ke Pangkor thn lepas, the last family retreat b4 adik & family ke Astro Ria (australia versi pelat adik)..
Alahai, atish pun nak dapat adik ek, Alhamdulillah, sume org excited, ammi suka sgt citer kat baba diaorg ni, smpi termuntah! (ammi tak boleh cakap banyak sgt ti mesti nak termuntah, kat umah ni ammi byk wat sign language je...)
Atish ni sebaya adik, cuma bulan je lain, adik is 27 days older than atish, dalam pantang sama-sama..sama2 at Tokma's house, so bila ammi dah sihat sikit, byk teman tokma ke meeting la, program la & mcm2 lagi. Adik tinggal dgn mamanah & nenen sama2 atish, bila ammi dah balik, both nenen ammi pulak..So, after 3x kenyang sorang, (sebenarnya byk kali kenyang) secara tak rasmi nya declare la diaorg ni adik-beradik..atish dengan Babalim kira muhrim...
Pastu bila mamanah start work, ammi jaga atish dengan adik dengan Yaya..penat ooo..atish & adik both fully nenen ammi for about a month! bayangkan, ammi mcm nak pitam je bila dah petang.Lepas sebulan bibik jaga atish tp di supervise oleh ammi & atish start on bottle.Time tu hari-hari aboh (abah atish,atish panggil aboh ikut slang pahang dia) belikan ammi dua bungkus nasi lemak at gerai depan kedai Larizz tu, hmmm mmg sedap! -alahai teringin la pulak..
1 for b/fast & 1 for lunch, ammi mmg tak sempat nak masak & wat ape2 dgn 3 budak cute ni...
Seronok! tp penat, adala experience ammi menjaga anak twins...kalau dpt twins pasni I'Allah tak la kekok sgt, hehehe..(kali ni takla, dlm ultrasound nmpk 1 je..)
Soo..I'Allah Sept ni, adik & Yaya akan dpt adik, atish pun nak jadi 'gayung' in october,hehe..adik je tak nak dipanggil abg, masih adik la dia..Tokma & Tokba akan dpt 5 cucus..Hmm...best news ni, tp sedih yela jauh kan...entah bile leh jumpe , tgk gambar jela or tgk dlm Skype...
So kiranya ammi ni ada 3 anak...actually ammi ada 4 anak! 2 dilahirkan, 2 disusukan..tp nanti next time la ammi citer lagi... Ok, till next time,-wasalam-
1.Do you think you're hot?
Hot? hot mcm mana tu? Memang hot! harini very hot! 39c outside, inside the house about 30c, so i'm hotla...hehe..
2. Upload a favourite picture of you.
3. Why do you like that picture?
Gambar ni with my two boys kat museum aritu, baba diaorg yg snap, gambar spontan..budak2 ni bukan tgk camera pun, ammi dia je yg senyum terlebih..tambah lak 2 ekor penguin cute kat blkg tu, bertambah cute la sumenye...
4. When was the last time you ate pizza?
Just a few days ago, beli take away at Fel Fella at Henley Beach Road, kira ni antara kedai Pizza Halal at Adelaide, mulanya nak mkn situ tp both boys dah tertido, penat sgt tengok dinosaur at museum...
5. The last song you listened to?
Entah, its either lagu The Wiggles or the Bananas in Pyjamas...hoho..lagu bebudak je
6. What are you doing now besides this?
Melayan si kenit adik ni, entah pape yang dia nak entah..macam2..
7. What name would you prefer than this?
I prefer no other name..
Those who will be tagged :
8.Who is No 1? My friend, we've known each other since little..
9. No 3 is having relationship with? Hmm..dengan Safwan, Afrah's hubby
10. Say something about no 5. Kak Suzi ni pandai masak & ada blog yg amat canggih
11. How about no 4? Kenalan di Adelaide ni, lama dah tak jumpe dia. Dah besa kut Ukail..
Saturday, February 21, 2009
Gambar ni i like very much..gambar anakandaku Hamzi Hamsyari a.k.a adik dengan Tokba nya a.k.a ayahandaku...gambar ni diambil oleh Abdul Halim a.k.a my beloved hubby. Masa ni Tokba & Tokma dtg melawat kami untuk seminggu, best sgt seminggu tu..hari-hari keluar (tahan jela time nak mabuk tu, tak kan nak tinggal umah sorang-sorang).Masa tu adik tersangat la suka becoz baru dapat buai baru.
Buai tu dibeli pagi hari itu dekat garage sale berharga Aud5 je,siap tali sume..Tokma nye pun dpt la merasa garage sale & borong bbrp barang (ada dlm kotak kami simpankan dulu,nanti dtg lagi nak collect barang lagi katanye, hehe..).Adik kesukaan Tokba nye menolak dia w/pun masa tu belum sgt petang dan agak panas di luar. Tapi coz bawah pokok so ok la nice & cool..
Thanx kak suzi coz tag sara, if not...dah bersawang dah blog ni tak diusik, huhuhu...
Ok, dibawah senarai nama yg akan di TAG olehku..
1) Cet- My sis at M'sia yg tgh tunggu SPM result tu,mesti byk masa nak jwb tag kan
2) Zura- Ex school mate ku
3) Noris-sekarang di Plymouth UK buat phD
4) Kak Skin-buat phD gak tapi di London, Uk
5)Wan Fatma/Adam - kawan di Wellington,NZ. Adam anaknye yg mempunyai blog nye tersendiri
6)Firdaus-My adik ipar, belajar di Mesir & pandai sgt ambil gambar
Saturday, January 31, 2009
Sorry i have been neglecting/abandoning u..u know kan i'm not feeling well nowadays, sorry for not updating u for quite a while now, what with the heatwave & all, i just tak larat & tak kuasa nak duduk depan computer...I just feel like sleep & sleep & more sleep in front of the new 2ndhand portable aircond my hubby bougt at cash n converters a few days ago...
Kalo tak ada la aircond ni, menggelupur kami anak beranak, cooler & fans has no effect whatsoever! all they do is just pusing2 kan the hot air yg mcm dlm oven tu..Tp Alhmdulillah aircond ni soothing la sikit tu pun the boys sleep w/out baju, adik lagi best pakai pepes je..melenggeng..
Tq abang for helping me everyday..
* for assisting me in cooking, (i know u try very hard to try ur hand in cooking as u have no experience whatsoever in this field),
* for taking out the rubbish as i cant even smell the sampah anymore, yuk!!,
*for buying me bottles of the 'Berri Tropical Juice' as thats the only drink my perut boleh terima nowadays,yum yum!!,
* for basuh yak adik even though he rejected as i cant even look at his yak anymore, huhu..
* for being patient with me for all sort of reasons..I try not to be too much a pain in the neck for u..
* for being patient with the boys when diaorang nak mcm2, for instance when they want milo 5-6 times a day(seorang),& i know diaorg byk songeh, they want it freshly made everytime.Lagi2 skrg when its sooo hot.
* for taking care of the boys when i needed my rest,
* for still being ok even in this hot weather, i know s/times u feel tired ,hot & bothered, lack of sleep but ur still fine..
* for taking care of baby camelia when dia ngamuk2 & nak didukung (we babysit baby camelia for 4 days working hour while her mummy is off to work & her daddy went to his Lab at Uni & their new maid is scheduled to arrive this weekend
Sorry if i ever snap at u s/times, i hope u understand thats not me, its probably my unstable hormones.. Sabar ye abang..InsyaAllah this phase will go away soon..two weeks down, maybe another few weeks, best gak abang manja2 kan mcm ni..hehe.Ur the greatest hubby!love u soo much!!
Thank u boys for understanding ammi needs to rest at odd times of the day, thank u for not disturbing & let ammi sleep....
Sorry for not attending to ur needs when u guys want ammi do certain things for u guys.
Thank u for getting ammi her juice when she feels nak muntah or soo thirsty
Sorry if ammi tak layan sangat korang,
Thank u Yaya for tlng urut2 ammi even though ur hands are so small & x rasa ape sgt but its the thought that counts..
Sorry Yaya ammi x larat nak anta & amik yaya at school,ammi pening-pening & panas sgt skrg, nanti when ammi feels better I'Allah ammi akan pick & drop u at school.
Thank u adik coz x kacau2 ammi masa ammi tidur w/pun adik menyebuk nak tido celah ketiak ammi..
Sorry adik ammi x buat milo adik dah lama dah & x basuh yak adik, adik kena belajar basuh sendirila...
U guys are the best!! Love u guys...
Friday, January 23, 2009
Wednesday, January 21, 2009
For the last few days..
I have been getting these symptoms:
1. Fatigue/ tiredness (penat sangat, nak tido siang je lama pulak tu..pagi liat je nak bangun, mcm penat lari Marathon pulak...)
Possible causes: Stress, exhaustion, depression, cold/flu..
2. Nausea (rasa loya je, ee kelat kelat je mulut ni bak kata kak suzi, asyik nak isap sweets, gosok gg pun nak termuntah..air liur terkumpul dlm mulut-no actual vomit is out but ada feeling je...)
Possible causes: Food poisoning, stress, stomach disorder
3. Backaches (dekat dgn punggung tu berdenyut, x selesa, sengal2)
Possible causes: stress, physical or mental strains
4. Swollen/tender breast (tak selesa je..janganlah terkena kat situ..)
Possible causes: harmonal imbalance, impending menstruation (PMS), birth control pills
And last but not least....
5. Delay in Menstruation (aish apsal la lambat period ni...-dah 10 hari late ni...)
Possible causes: harmonal problem, tension, stress,breastfeeding..
Hmm...what is wrong with me? nak kata stress, xde la pulak, happy je seronok duk sini. Tak amik la pulak birth control..salah makan ke? hubby & the kids ok je. after all i cooked everyday, tak ada mkn luar ke ape ke..breastfeeding pun tak jugak, adik dah 3years old. Dulu stop at 2yrs 7 mth,lama dah..
Nape ek?can anyone diagnose me?
Until next time, jumpa lg...-Wasalam-
- Coca-cola & Pepsi(Anak-anak & my husband suka tp we changed to different brands lgpun mahal!)
- KRAFT(Yaya likes the KRAFT peanut butter & hubby likes the mayo tp ok je tukar yg lain)
- Colgate-Palmolive(We changed to dettol & macleans)
- Ambi Pur(Tukar ke harpic, this wasnt hard,lgpun guna utk yg flush toilet tu je, byk lg brand lain)
- Johnson & Johnson(Susah sikit ni coz J&J mmg bagus produk2 mereka, now the boys use Amcal pharmacy product-taklah sewangi J&J tp it'll do)
- KFC(kira hari tu yg last kat Melbourne la,nasib baik kat Adelaide tak ada..)
3.McD(kat sini tak ada yg halal tp french fries & fillet o fish kami dah balun the 1st month smpi oz dulu
4. Cadbury(Try la tukar brand Coles ke, ok gak rasanye)
5.Maggie(maggie kat sini x sedap pun,lgpun these instant noodles bukanla healthy sgt kan...)
5 products that I find hard to boycott 1 to 5 -all Nestle products (yang ni susah sikit la..My boys just loves the cereals & of course Milo, dah sebati dari kecik lg, also kit kat favourite tu..Maybe it'll take time tp I'Allah we'll try) "Each riyal, dirham …etc. used to buy their goods eventually becomes bullets to be fired at the hearts of brothers and children in Palestine. For this reason, it is an obligation not to help them (the enemies of Islam) by buying their goods. To buy their goods is to support tyranny, oppression and aggression."Syeikh Yusuf Qardhawi, fatwa on boycotting Israeli and their supporters' products I tag :
1. My hubby abg alim
2. Kak Suzi
3. Mardhiyyah Mh
5. Zura Latif
- Dear Ammi...
- Ammi, adik dah besar sekarang, adik dah 'tee' years old, adik suka main dengan abg yaya..adik tak suka tido la(dengan) abg yaya, adik nak tido la ammi, baba tido la abg yaya, tu sana bilik abg yaya bukan bilik adik,ni bilik adik, adik nak ammi puluk adik tido.
- Ammi, adik dah yak dlm pepers, adik tak cakap, adik tak nak yak dlm totis (potty shape tortoise),adik tak suke.. adik nak ammi basuh yak adik, adik taknak baba basuh, baba basuh tak sedap, baba tak pandai basuh yak adik..
- Ammi, buatkan adik teh susu cawan gerin, emm nak milo jugak cawan lion adik..nak air kosong cawan putih...adik nak sume sume, ammi bawak depan k, adik nak tgk Wiggles minum air depan.Adik tak boleh bawak sume sume..,tangan adik ponoh, adik kecik lagi..
- Ammi, adik nak mamam mi goleng, ammi buat tau, adik tunggu depan, adik nak share share dgn abg yaya, abg yaya pun suka kan mkn mi goleng, ammi nak ke? ammi pinjam adik punya mi k..
- Ammi, ammi tak nak bawun? ammi nantuk ek? adik pun tak nak bawun, adik nak tido puluk ammi lagi..
- Ammi, baba mana? baba wert?(work). ammi tak wert kan, ammi duk umah la adik la abg yaya...kita sume sume duk umah ammi tenok kan.
- Ammi, ammi watpe ammi? ammi masak?adik nak tenok k, adik tak kacau, adik tenok je..ammi masak ape? ammi masak lumbu ke daging? adik nak ayamla...adik nak nasik la ayam la kicap, ammi bukakkan ayam tau(cuit cuitkan)..adik suka ammi masak ayam goleng..
- Ammi, kita nak pigi mana? kita nak pigi gasel ke? (garage sale), nanti kita bili buku abanana (bananas in pyjamas), buku Wiggles, mainan adik k..adik dodok belakang dgn abg yaya pakai belk (belt), tak boleh dodok depan kan, kat mesha je boleh kan ammi.........
Friday, January 16, 2009
-Salam- Adik has been very ammi centred lately & it's getting on my nerves..really really getting on my nerves. The syndrome includes:
- Can never be far from ammi at any time & anywhere
- Will not go to bed if not ammi who tucks him in,cuddle him, 'kelak'kan dia (sleeps on the ketiak) until he fell asleep..& that takes quite a while..
- Will not accept baba to wash his 'yak', bathe him or dress him (if diteruskan, melalak yang kuat akan kedengaran)
- Only ammi can make his milo/teh susu -yup! teh susu...baru 3 thn & he just LOVES teh susu, & those drinks has to be in his fav cup of d day (jangan pandai2 nak masukkan dalam cawan memana)
- Ammi has to greet him when he wakes up or he will not get of bed & will not stop merengek untill ammi come (even though if it means leaving whatever ur cooking/frying on the stove for a while)
- Wants to be dukung most of the time..
- Rarely lets ammi sits in front of the comp, will pull ammi away to layan him watch the Wiggles, or do the puzzles, or play with his train set, or do some colouring, etc...
- Will go 'berserk' (as his tokma calls it) if tak dilayan seperti yang dia nak
- Want to help with everything..including put ammi's clothes on after ammi had a shower
- If ammi is out of his sight just for a while (eg going to the toilet) You'll expect him to be outside the door when ur finished..
And that is just some of the syndrome..there are many more..i wonder if others go thru the same..
Hmm..sabar jela, nak wat camne dah anak sendiri kan. Ape2 pun memang sayang giler kat diaorang ni..
k, untill next time..on the right is a picture of him with one of his cheeky pose..
Jumpa lagi -Wasalam-
Thursday, January 15, 2009
Friday, January 9, 2009
I started out reading 'The Ghost' by Danielle Steel about a week ago, tp br bbrp pages then tiba-tiba ter alpa sekejap..terlupa nak continue..almaklumla kunun kununnya bz..tp i mmg really like novels by Danielle Steel so ni dia sinopsis from the book. I bought the book at a car boot sale s/where in Brighton for i think was about AUD1.00, so far my collection of novels are nearly 30 books! (tu baru 2 months ++ sini) if 4 thn kat sini tak tau la....each & every1 bought at garage sales/ car boot sales or Salvos and no more than AUD3.00 each. Lebih dari tu dah kira mahal. hehe..yag baru khatam baca adala dlm 3 books je (who said a SAHM-stay at home mum for short has all the time in the world, tak jugak..)
Kalo kat M'sia tak dapat mcm ni, either i borrow from friends, from the library or from my Mak Uda at JB tp susahla sikit coz she lives far away, she usually bought hers masa ada sale, & has quiet a huge collection of novels. Dah mcm mini library dah..
'The Ghost' by Danielle Steel
With a wife he loves and an exciting London-based career, architect Charles Waterston's life seems in perfect balance. Nothing in his comfortable existence prepares him for the sudden end to his ten-year marriage—or his unwanted transfer to his firm's New York office. With nothing left to lose, Charlie takes a leave of absence from his job to drive through New England, hoping to make peace with himself.Christmas is approaching when Charlie leaves New York, heading to Vermont to ski. But a sudden, blinding snowstorm strands him in a small Massachusetts town. There, as if by chance, Charlie meets an elderly widow who offers to rent him her most precious possession: a remote, exquisite lakeside chateau.
Hidden deep in the woods, it once belonged to a woman who lived and died there two centuries before. Her name was Sarah Ferguson. And from the moment Charlie sets foot inside the chateau's graceful depths, he feels her presence, and longs to know more about the life she led.It is Christmas Eve when Charlie first glimpses her, a beautiful young woman with jet black hair. He thinks it is a neighbor playing a joke on him, until he finds her diaries hidden away in an old trunk. As he begins to turn the brittle, dusty pages, Sarah Ferguson comes alive. Intrigued and unafraid, Charlie immerses himself in the diaries, eager to learn more about the woman for whom the house was built.
Sarah's first entry is dated 1789, the year she arrived in America. Without self-pity or sentiment, she writes of her harrowing journey from her native England, having fled the brutality of her aristocratic husband. Settling in Massachusetts, Sarah finds an unfamiliar land seething with the turbulence of the Indian wars. Determined to start a new life in the vast new world, Sarah finds freedom—and danger—as she builds her home in the wilderness and meets a man who will transform her life. His name is François de Pellerin, a French nobleman adopted by Indians and drawn into the battle for the growing nation. Their fateful union is a testament to a love so powerful it reaches across the centuries. And for Charlie Waterston, caught between Sarah's world and his own, their story is a gift—one that gives him the courage to let go of his past, and the freedom to grasp a future that is right before his eyes